Ciekawe i nienaganne CV to klucz do wielu firm i stanowisk. To właśnie z tym dokumentem rekruterzy spotykają się po raz pierwszy i reprezentuje on naszą osobę. Aby wzbudzić zainteresowanie rekrutera i jego ciekawość, powinno spełniać kilka wymogów i elementów. To od naszego CV zależy w dużej mierze, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę osobistą i będziemy mogli przekonać pracodawcę do zatrudnienia nas. Jak zatem napisać dobre i poprawne CV? Na co zwracać uwagę i o czym nie możemy zapominać? Jak wyróżnić się na tle innych kandydatów? Odpowiedzi wraz z przydatnymi wskazówkami prezentujemy poniżej.
Dane i forma CV
Pisanie CV to wymagające zadanie. W dokumencie tym musimy ująć wszystkie dane i zrobić to w odpowiedniej formie. Choć nie ma jednego klucza, według którego należy napisać CV, gdyż każdy dokument jest tworzony indywidualnie, istnieje jednak kilka ogólnych przydatnych porad. Pierwszą z nich jest skompletowanie i przygotowanie wszystkich danych przed rozpoczęciem pisania CV. Jeśli będziemy mieć nawet na brudno spisane daty zatrudnienia, nazwy firm itp. tworzenie samego CV przebiegnie dużo prościej. Wszystkie dane, jakie będziemy umieszczali w dokumencie, muszą być prawdziwe. Nigdy nie można podawać innych informacji, gdyż po prostu zostaniemy zwolnieni, a jeśli osiągniemy korzyść, możemy ponieść nawet odpowiedzialność prawną. Dane jednak możemy przedstawiać w odpowiedni sposób tak, aby wyeksponować mocne strony i ukryć te słabsze (o tym poniżej).
CV musi być napisane również bezbłędnie gramatycznie, ortograficznie i stylistycznie. W tym celu wszystkie dane, jakie wprowadzamy do CV, należy sprawdzić np. korektorem gramatyki w internecie lub w MS Word, który wykryje błędy. Literówka czy niegramatyczne zdanie może przekreślić nasze szanse na pracę, gdyż rekruterzy często odrzucają takie podania “z automatu”. Istnieje też kilka elementów, których nie powinniśmy umieszczać oraz o nich wspominać w CV. Z pewnością jest to szkoła podstawowa czy gimnazjum. Pierwszą pozycję wykształcenia rozpoczynamy od szkoły średniej np. liceum czy technikum. Nie powinniśmy też dodawać wielu umiejętności przepisywanych z internetu. Kilka — kilkanaście najważniejszych, które są prawdopodobne i związane z naszym stanowiskiem w zupełności wystarczy. Podobnie w zainteresowaniach nie powinniśmy umieszczać wielu, a jedynie kilka, którymi rzeczywiście się interesujemy.
Jeśli mamy problem z wykształceniem, doświadczeniem…
Pisząc CV często mamy problemy z pewnymi elementami, które nie są najkorzystniejsze dla nas. Niektóre osoby mogą nie mieć doświadczenia a inne wykształcenia itp. W tym celu warto zaprezentować dane w odpowiedni sposób. Na pierwszym miejscu — od góry powinniśmy umieszczać te sekcje, którymi chcemy się pochwalić a dopiero niżej te, które nie są powodem do dumy. Podobnie możemy zrobić w sekcji umiejętności, znajomość języków itp. Jeśli nie mamy w ogóle żadnego doświadczenia, gdyż staramy się o naszą pierwszą pracę, w sekcji doświadczenie możemy wpisać krótką informację, że jest to nasza pierwsza praca i oferujemy swoją wiedzę oraz zaangażowanie. Możemy tę sekcję pominąć w ogóle lub zamieścić w niej np. prace sezonowe, zajęcia praktyczne w szkole czy wolontariat itp. Zdecydowanie nie warto podawać nieprawdziwych informacji w tym miejscu.
Forma graficzna CV — Kreatory Cv
Jednym z pomijanych elementów CV jest szablon graficzny. Choć teoretycznie nie jest tak ważny, jak nasze kwalifikacje czy umiejętności, świadczy o nas jako o kandydatach do pracy, a wielu rekruterów już na podstawie CV stwierdza jaką osobą jesteśmy. Prezentując profesjonalne, ciekawe i modne CV punktujemy już na samym początku rekrutacji. Zdecydowanie najgorszym możliwym rozwiązaniem jest wysłanie CV stworzonego np. w edytorze tekstu MS Word. CV powinno mieć graficzną elegancką formę. Dzięki temu możemy wyprzedzić już na samym starcie wielu kandydatów i wyróżnić się na ich tle.
Jednym z najlepszych rozwiązań jest skorzystanie z kreatorów CV. Są to serwisy w sieci, które oferują stworzenie profesjonalnego graficznego CV w ciągu kilkunastu minut. Ich działanie polega na tym, iż wprowadzamy jedynie w odpowiednie pola formularza nasze dane, doświadczenie, ukończone szkoły itp. a kreator generuje gotowy plik pdf. W kreatorach takich możemy również wybrać spośród wielu szablonów. Są one kolorowe, granatowe czy czarno białe – mają różne wzory, układy czcionki itp. Dzięki temu w prosty sposób wybierzemy ciekawy wzór CV i stworzymy swój dokument. Kreatory takie są w podstawowej wersji darmowe. Do dyspozycji otrzymamy w nich nieco mniej szablonów oraz np. logo kreatora na gotowym CV. Płacąc ok. kilkunastu złotych opłaty, możemy jednak usunąć logo i otrzymać dostęp do bardzo dużej ilości wzorów.
Po wybraniu wzoru graficznego i wprowadzeniu danych, wystarczy pobrać gotowe cv w pdf-ie. Plik taki możemy bezpośrednio wysyłać w e-mailu do pracodawcy w czy odpowiedzi na ogłoszenie na portalu ogłoszeniowym. Ogólnie korzystanie z kreatorów jest bardzo proste i poradzi sobie z nimi każda osoba. Będzie to też zdecydowanie szybszy sposób od samodzielnego tworzenia CV i przyniesie dużo lepsze rezultaty, gdyż szablony w takich kreatorach są tworzone przez profesjonalnych grafików.
Zleć wykonanie CV profesjonalistom
Tworzenie CV to wbrew pozorom wymagający czasu i precyzji proces. Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć odpowiedniego dokumentu lub jeśli nie chcemy poświęcać na to sporej ilości czasu, możemy skorzystać z opcji zlecenia napisania takiego CV. Dzięki temu osoby, które znają się na tym, stworzą dla nas profesjonalne i poprawne CV, które będziemy mogli od razu wysyłać po otrzymaniu. Zlecenie stworzenia CV możemy zamówić w wielu miejscach. Może być to np. agencja pracy naziemna, w której oprócz pośrednictwa świadczone są usługi doradcze itp. Możemy również znaleźć w sieci samodzielnie firmę lub osoby zajmujące się tego typu działalnością. Koszt kilkudziesięciu złotych, jeśli staramy się o renomowane stanowisko, nie jest ceną wygórowaną. Z takiej opcji warto szczególnie skorzystać, jeśli zależy nam na wysokim stanowisku. Przeważnie oprócz profesjonalnego CV otrzymamy też pomoc i doradztwo w całym procesie rekrutacji.